Kelas : Tahun 3M
Mata Pelajaran : Sains
Tarikh : 21/3/2011
Bilangan Murid : 31 orang
Masa : 1200-1300
Theme (Tema) : Investigating
The Non-Living Things
Learning Area (Tajuk): 1.0
Magnet
Learning Objectives
(Objektif) :
1.1 That magnet can attract
or repel each other.
1.2 To handle magnets
properly.
Learning Outcomes (Hasil
Pembelajaran): Di akhir sesi pembelajaran, murid dapat:
Hasil Pembelajaran:
1.1.1 Demonstrate that
magnets can attract or repel each other.
1.1.2 State the magnets can
attract or repel each other.
1.2.1 Demonstrate the proper
way to handle magnets.
Alat Bantu Mengajar: Set
magnet
Pengetahuan sedia ada: Murid-murid telah
mengetahui ciri-ciri magnet iaitu 6 rupa bentuk magnet dan magnet akan saling
menarik apabila diletakkan di dua kutub yang berlainan.
Set Induksi:
1.
Murid diminta menyenaraikan rupa bentuk magnet
yang diajar pada minggu lepas.
Langkah 1:
1.
Setiap kumpulan diminta membincangkan
cara-cara untuk memegang dan menjaga magnet dengan baik berdasarkan buku teks.
·
memegang dengan kuat supaya tidak menjatuhkan
magnet.
·
tidak mengetuk magnet
·
tidak membakar magnet
2.
Murid mengudarakan perbincangan mereka dan mendemokrasikan cara untuk memegang magnet dengan baik.
Langkah 2:
1.
Setiap murid dibekalkan satu set magnet kecil.
2.
Murid diminta mencari kutub utara dan kutub
selatan pada set magnet tersebut
3.
Murid diminta menyatakan warna yang mewakili
kutub N (putih) dan warna yang mewakili kutub S (merah).
4.
Murid diberi masa untuk memerhatikan apa yang
akan berlaku apabila dua kutub magnet yang berlainan diletak bersama dan
sebaliknya.
Langkah 3:
1.
Guru membimbing murid untuk membentangkan
pemerhatian mereka.
2.
Murid diminta melukiskan pemerhatian mereka di
dalam buku catatan PEKA.
·
Apabila dua kutub magnet yang berlainan saling
mendekati, magnet akan menarik satu antara lain.
·
Apabila dua kutub yang sama diletak bersama,
magnet akan saling menolak.
Penutup:
1.
Guru mengajar murid isyarat permainan
iaitu membuka depa tangan yang mewakili magnet akan saling menolak,
mencantumkan dua gengaman tangan mewakili magnet akan saling menarik.
2.
Guru akan menyebut dua nama kutub iaitu
S(Selatan) N(Udara), dan tangan murid adalah magnet. Apabila guru menyebut
kutub S dan Kutub N, maka murid dikehendaki mencantumkan dua gengaman mereka
sebagai jawapan mereka dan sebaliknya.
3.
Guru memulakan permainan dengan perlahan-lahan
kemudian mempercepatkannya. Murid yang tidak dapat memberi isyarat tangan yang
betul akan dikehendaki membantu guru untuk menjadi pengadil dengan mencari
murid yang memberi isyarat tangan yang salah.
http://lycgurusains.blogspot.my/p/sains-tahun-3.html
No comments:
Post a Comment