RPH MAGNET

Kelas : Tahun 3M
Mata Pelajaran : Sains
Tarikh : 21/3/2011
Bilangan Murid : 31 orang
Masa : 1200-1300
Theme (Tema) : Investigating The Non-Living Things
Learning Area (Tajuk): 1.0 Magnet
Learning Objectives (Objektif) :
1.1 That magnet can attract or repel each other.
1.2 To handle magnets properly.

Learning Outcomes (Hasil Pembelajaran): Di akhir sesi pembelajaran, murid dapat:
Hasil Pembelajaran:
1.1.1 Demonstrate that magnets can attract or repel each other.
1.1.2 State the magnets can attract or repel each other.
1.2.1 Demonstrate the proper way to handle magnets.

Alat Bantu Mengajar: Set magnet

Pengetahuan sedia ada: Murid-murid telah mengetahui ciri-ciri magnet iaitu 6 rupa bentuk magnet dan magnet akan saling menarik apabila diletakkan di dua kutub yang berlainan.
         Set Induksi: 

1.    Murid diminta menyenaraikan rupa bentuk magnet yang diajar pada minggu lepas.




Bar Magnet


U-shape Magnet

circular magnet

Cylindrical Magnet

                                                     
                               
                                     ring magnet


Horseshoe Magnet
Langkah 1:
1.     Setiap kumpulan diminta membincangkan cara-cara untuk memegang dan menjaga magnet dengan baik berdasarkan buku teks.

                      ·         memegang dengan kuat supaya tidak menjatuhkan magnet.
                      ·         tidak mengetuk magnet
                      ·         tidak membakar magnet
     2.  Murid mengudarakan perbincangan mereka dan mendemokrasikan                 cara untuk memegang magnet dengan baik.

Langkah 2:
1.    Setiap murid dibekalkan satu set magnet kecil.
2.    Murid diminta mencari kutub utara dan kutub selatan pada set magnet tersebut
3.    Murid diminta menyatakan warna yang mewakili kutub N (putih) dan warna yang mewakili kutub S (merah).
4.    Murid diberi masa untuk memerhatikan apa yang akan berlaku apabila dua kutub magnet yang berlainan diletak bersama dan sebaliknya.
Langkah 3:
1.    Guru membimbing murid untuk membentangkan pemerhatian mereka.
2.    Murid diminta melukiskan pemerhatian mereka di dalam buku catatan PEKA.
                      ·         Apabila dua kutub magnet yang berlainan saling mendekati,                             magnet akan menarik satu antara lain.
                     ·         Apabila dua kutub yang sama diletak bersama, magnet akan saling                menolak. 
Penutup:
1.    Guru mengajar murid isyarat permainan iaitu membuka depa tangan yang mewakili magnet akan saling menolak, mencantumkan dua gengaman tangan mewakili magnet akan saling menarik. 
2.    Guru akan menyebut dua nama kutub iaitu S(Selatan) N(Udara), dan tangan murid adalah magnet. Apabila guru menyebut kutub S dan Kutub N, maka murid dikehendaki mencantumkan dua gengaman mereka sebagai jawapan mereka dan sebaliknya.
3.    Guru memulakan permainan dengan perlahan-lahan kemudian mempercepatkannya. Murid yang tidak dapat memberi isyarat tangan yang betul akan dikehendaki membantu guru untuk menjadi pengadil dengan mencari murid yang memberi isyarat tangan yang salah.

http://lycgurusains.blogspot.my/p/sains-tahun-3.html


No comments:

Post a Comment